Torcătoarea

Stând dreaptă, torcătoarea-n fereastra azurată
Unde grădina melodioasă-adoarme lină;
Vârtelniţa cea veche tot sforăind o-mbată.

Sătulă, bând azurul, să pieptene-o calină
Şuviţă, care-n mâna sfioasă i se-mbie,
Ea stă visând şi micul ei cap treptat se-nclină.

Un pom şi purul aer urzesc o sursă vie
Ce, suspendată zilei, stropeşte din plăcere
Cu pierderi de petale grădina-n trândăvie.

O tijă,-n care vântul fugar odihnă cere,
Îşi pleacă-n van salutul de graţie-nstelată,
Cedându-şi roza vechei vârtelniţi în tăcere.

Dar adormita toarce o lână izolată;
Misterioasă, umbra gingaşă i se ţese
Prin degetele fine, şi care-adorm, filată.

Alene vis angelic se deapănă prin dese
Rotiri, şi-ntruna-n fusul cel blând încrezătoare,
Cosiţa ondulează sub mângâieri alese…

Azurul se maschează sub mari grămezi de floare,
O torcătoare-n frunze şi-n străluciri încinsă;
Tot cerul verde piere. Ultimul pom dispare.

Sora ta, marea roză-n surâs de sfântă-aprinsă,
Îţi parfumează fruntea incertă cu virgina
Ei respirare, pe când tu lâncezeşti… Eşti stinsă-n

Fereastra azurată unde torceai blând lâna.

poezie de Paul Valéry
traducere de Ştefan Augustin Doinaş

62 comentarii

  1. Wonderful..

    Apreciază

    • Ştefania

       /  8 Februarie 2014

      Thank you so much, superduque777!
      I am so glad that you like my choices!
      Have a wonderful weekend! 🙂

      Apreciază

  2. Kev

     /  8 Februarie 2014

    Love the spindle theme…beautiful as ever Steph. 🙂

    Apreciază

    • Ştefania

       /  8 Februarie 2014

      Thank you so much, Kev!
      I am so glad that you like my choices!
      Have a wonderful weekend! 🙂

      Apreciază

  3. Prea frumos, ireal de frumos!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  8 Februarie 2014

      Bine ai venit, aici, Gela!
      Mă bucur nespus de mult că îţi plac alegerile mele.
      Îţi mulţumesc mult, pentru vizită şi pentru gândul ce mi l-ai împătăşit. Oricând eşti binevenită, cu mult drag.
      O seară minunată îţi doresc! 🙂

      Apreciază

      • Am mai venit si altadata, dar nu lasasem biletelul sub usa… 🙂 De acum sunt hotarata sa-l las de fiecare data, ca un semn al delectarii cu lucrurile minunate pe care le postezi.
        Seara buna si tie!

        Apreciază

        • Ştefania

           /  8 Februarie 2014

          Mă bucur mult, Gela, să aud toate acestea şi mă bucur mult că îţi place ceea ce găseşti aici.
          Oricând eşti binevenită cu mult drag.
          Să dea Dumnezeu să avem cu toţii o seară minunată! 🙂

          Apreciază

  4. Wow!De vreo 2 zile m-am apucat de croșetat 😛 Ce drăguțe sunt pisicuțele…îmi aduc aminte de copilărie, când mă jucam cu ghemele de ață cu ele. O seară frumoasă!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  8 Februarie 2014

      Ce frumos! Cu ani în urmă croşetam şi eu alături de mămica în mod special în serile lungi de iarnă şi lucram lucruşoare de mână fel de fel, coseam în chelin, în cruciuliţe, coseam goblen ( am făcut doar două eu singură), poantlas am făcut mai mult, croşetam, tricotam şi chiar o ajutam pe mămica la ţesut, de tors lâna nu prea ştiu, mai mult mă descurc la filat firul gros pentru ţoale, este şi un pic mai uşor. Acuma, de când m-am mutat la oraş, nu-mi prea fac timp pentru a lucra şi lucru de mână şi-mi pare aşa rău. Dar parcă nu-mi mai ajunge timpul,– de fapt nu mi-l ştiu eu gestiona foarte bine, cred.
      Şi mie aceste lucrări îmi trezesc amintiri foarte frumoase din vremea copilăriei mele.
      Îţi mulţumesc mult, Simona. O seară minunată îţi doresc şi eu! 🙂

      Apreciază

      • Din păcate, nici eu nu-mi pot gestiona bine timpul. Mie nu mi-a plăcut niciodată lucrul de mână… De câteva zile, am vrut să încerc și eu. Nu am reușit mare lucru, dar sper să învăț.

        Apreciază

        • Ştefania

           /  8 Februarie 2014

          Cred că ne luăm prea multe angajamente şi este firesc să nu ne mai ajungă timpul pentru toate câte vrem noi să facem!
          Eu am învăţat încă de micuţă, mămica era tare pricepută la toate, dar şi foarte severă cu noi şi îi sunt extrem de recunoscătoare pentru asta, – iar după orele de serviciu, seara, lucra lucruri de mână şi foarte repede şi frumos şi aşa am învăţat şi eu. La început mai mult obligat-forţat, apoi impus, şi mai apoi cu drag, dar pe când am prins drag, am şi renunţat, pentru că aveam alte priorităţi. În vacanţe îmi stabilea o normă, nu exagerată, însă, trebuia s-o mi-o îndeplinesc, altfel nu mă făceam vrednică de mâncare. De când mă ştiu am avut un calendar pentru organizarea timpului, încât să am timp pentru toate, – spunea dânsa:” cine-i de una, e şi de cealaltă”, nu se poate numai joacă şi capul în cărţi, trebuie să şi experimentezi ce citeşti,…
          Cu siguranţă, Simona, exersând vei persevera! 🙂

          Apreciază

          • Și mamei mele îi place foarte mult genul acesta de activitate și se pricepe de minune. Din păcate, eu nu i-am moștenit talentul 😛

            Apreciază

            • Ştefania

               /  8 Februarie 2014

              Te cred, Simona, pentru că aşa erau dânsele învăţate, de mamele dânselor,– să aibă casa împodobită cu lucruri create de mâna dumnealor. Să poarte bluziţe, căciuli, fulare, şosete, tricotate de mână. Era o mândrie asta. Uite eu tânjesc acum după acele vremuri.
              Nu te descuraja, ai să vezi cât de drag o să-ţi fie când vei termina primul lucruşor început şi asta te va impulsiona să continui. 🙂

              Apreciază

              • Am început timid cu niște floricele…..Vreau să-mi cumpăr materiale și câtva cărți și reviste să mă perfecționez 🙂

                Apreciază

                • Ştefania

                   /  8 Februarie 2014

                  Ce frumoase trebuie să fie floricelele! Din cărţi şi reviste te poţi iniţia într-adevăr, numai că acolo procedeul este dat în termeni mai mult tehnici şi dacă eşti novice, s-ar putea ca revistele să nu te ajute foarte mult,– cel mai potrivit ar fi să apelezi la cineva foarte priceput care lucrează şi să începi aşa un curs de ucenicie. Ştii cum se spune, meseria se fură! Aşa ţi-ar fi mult mult mai uşor! 🙂

                  Apreciază

  5. Wunderschön!!!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  8 Februarie 2014

      Vielen Dank, einfachtilda! Ich bin sehr froh, dass Sie meine Entscheidungen gefallen.
      Ich wünsche Ihnen ein wunderschönes Wochenende! 🙂

      Apreciază

  6. So much work! For you and for all these ladies, Stefania 🙂 Love the video too.

    Apreciază

    • Ştefania

       /  9 Februarie 2014

      Thank you so much! I absolutely agree with you!
      I am so glad that you like my choices.
      Have a wonderful Sunday, restlessjo! 🙂

      Apreciază

  7. They are really nice. Some of them look like photos.

    Have a great weekend Stefania

    Ele sunt într-adevăr frumos. Unele dintre ele arata ca fotografii.

    Au un week-end mare Stefania

    Apreciază

    • Ştefania

       /  9 Februarie 2014

      Thank you so much, Alastair! Yes, they are!
      I absolutely agree with you!
      I am so glad that you like my choices again.
      Have a wonderful Sunday, Alastair! 🙂

      Apreciază

  8. Art full of character, and full of characters. Wonderful stuff as always 🙂

    Apreciază

    • Ştefania

       /  9 Februarie 2014

      Yes, you say so true, Alex. Thank you so much.
      I am so glad that you like my choices again.
      Have a wonderful Sunday, Alex! 🙂

      Apreciază

  9. Minunat! Lucrările îmi amintesc de vremea copilăriei, când stăteam lângă bunica în timp ce ea torcea lâna. Pe atunci era încă o îndeletnicire des întâlnită și respectabilă.
    Îți doresc o duminică împlinită, Ștefania! 🙂

    Apreciază

    • Ştefania

       /  9 Februarie 2014

      Îţi mulţumesc mult, Petru. Mă bucur nespus de mult dacă aceste lucrări pe care le-am ales ţi-au trezit amintiri frumoase din vremea copilăriei. Într-adevăr erau alte vremuri, când creaţiile populare erau la mare căutare. Se făceau şezători pe la case şi chiar era o competiţie între femei. Care lucra mai mult, mai frumos, mai repede şi mai original era apreciată şi dată drept exemplu şi aşa femeile îşi dădeau toată silinţă încât să fie vrednice de respect în comunitate, îmi amintesc asta, copilă fiind. Astăzi, doar izolat se mai păstrează astfel de obiceiuri, dar numai la sate şi în mod special în satele de munte, dar mai cu precădere în zona Maramureşului, pe valea Sălăuţei, pe văile Bârgaielor şi pe valea Şieului!
      Îţi mulţumesc mult, Petru. O duminică binecuvântată îţi doresc şi eu! 🙂

      Apreciază

  10. 🙂 O îndeletnicire pentu femei, cu unelte inventate de bărbăţi! 🙂
    Inspirată selecţia ta!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  9 Februarie 2014

      Mă bucur nespus de mult, Radu, că îţi plac alegerile mele. Aşa este şi uite că mai sunt şi bărbaţi care fac şi lucruri caracteristice femeilor, iar artistul, Walter Farmer demonstrează asta în lucrarea sa unde ilustrează un bărbat care lucrează la războiul de ţesut. La fel cum şi femeile lucrează lucruri caracteristice bărbatului, iar artistul Paul Peel, demonstrează acest lucru, în una din lucrările sale, unde ilustrează femeia la cosit iarba şi în plus mai are gijă şi de pruncul ei!
      Îţi mulţumesc mult, Radu. O duminică minunată îţi doresc! 🙂

      Apreciază

      • Ştefania, mă refeream doar la faptul că atunci când bărbatul se pune pavăză între urşi, lupi sau vreme rea şi oi, mai găseşte timp să facă şi ceva jucării folositoare femeii care îl aşteaptă!
        Leac de plictiseală!
        Ştefania, e doar o glumă, sper că nu am păşit prea departe!

        Apreciază

        • Ştefania

           /  9 Februarie 2014

          😆 M-am prins, Radu, că-i o gluma. Nu te îngrijora, nu ai păşit mai departe. Ai vrut tu subtil să demonstrezi superioritate bărbatului, dar totodată şi sensibilitatea lui şi grija lui faţă de femeie. Însă ăsta-i adevărul şi-l accept. Voi bărbaţii sunteţi mai puternici dar şi foarte sensibili şi grijulii. Există şi o vorbă înţeleaptă: ” fie bărbatul şi de paie, tot bărbat e”. Însă şi femeile au puterea lor şi sensibilitatea lor aparte. Iar prin natura noastră umană, avem nevoie unii de alţii, bărbatul de femeie şi viceversa, ne completăm unii pe alţii, convieţuim împreună şi aşa îi dăm un sens vieţii şi frumuseţe. 🙂

          Apreciază

  11. Picturi frumoase care evocă trecerea timpului. Seara frumoasa, Stefania! 🙂

    Apreciază

    • Ştefania

       /  10 Februarie 2014

      Aşa este, Ane şi fiecare artist evidenţiază în lucrarea sa, indeletnicirile femeilor de odinioară. Mă bucur mult că ţi-au plăcut alegerile mele.
      Îţi mulţumesc mult, Ane. O zi minunată îţi doresc şi-o săptămână rodnică! 🙂

      Apreciază

  12. What interesting and lovely images! Looks like more work for the women! But as you said, men complement women and vice versa.

    Have a wonderful week!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  10 Februarie 2014

      Thank you so much, dear simplecherishes.
      I am so glad that you liked my choices and I’m glad that we have the same conception of man-woman relationship!
      Have a wonderful week, dear simplecherishes! 🙂

      Apreciază

  13. Cristi

     /  10 Februarie 2014

    Frumoase imagini!

    Apreciază

    • Ştefania

       /  10 Februarie 2014

      Mă bucur nespus de mult, Cristi, că îţi plac imaginile.
      Îţi mulţumesc mult, pentru gândul ce mi l-ai împărtăşit.
      O zi minunată îţi doresc şi-o săptămână rodnică! 🙂

      Apreciază

  14. Wunderschönes Bild liebe Grüße und eine gute glückliche Woche alles Liebe.Gislinde

    Apreciază

    • Ştefania

       /  10 Februarie 2014

      Vielen Dank, Gislinde! Ein schöner Tag und eine schöne Woche für Sie!
      Mit Freundschaft, Ştefania! 🙂

      Apreciază

  15. Hi Stefania, these portraits are so heartwarming,loving mothers are the backbone of the family. My mother used to wake up 5am. every dawn to take care of her 7 children. God bless the mother nd God bless you for such beautiful post. jalal

    Apreciază

    • Ştefania

       /  10 Februarie 2014

      Thank you so much, Jalal, for the story that you’ve shared.
      I think your mother did everything with love.
      God bless all mothers in the world!
      Have a wonderful day, Jala and many blessings! Sincerely, Ştefania! 🙂

      Apreciază

  16. Ajaytao2010

     /  11 Februarie 2014

    Oh beautiful paintings and look at the beauty in the first painting….. ooooh aaahhhh
    I am in love with that beauty

    Apreciază

  17. Povesti de mult uitate 😦 . Poate ca, prin agroturism, vom mai afla si noi de vechile obiceiuri ale poporului, care nu trebuie aruncate in lada veche de amintiri nefolositoare.

    Apreciază

    • Ştefania

       /  11 Februarie 2014

      Din păcate, da, Alex, cu fiecare zi care trece se pierd obiceiurile şi tradiţiile autohtone, kitschurile iau locul lucrurilor de artă. Foarte puţine femei, de prin satele mai depărtate de oraş, mai lucrează lucruri de mână, la fel şi costume populare. Puţini şi din locuitorii satelor, mai îmbracă costume populare în zi de sărbătoare, pentru că în zile lucrătoare au renunţat de destul de mult timp, doar bătrânii nu s-au lepădat de ele, cel puţin în zona noastră şi mi-s aşa dragi când îi văd purtând portul popular. Mi-s aşa dragi bunicuţele la biserică când le văd îmbrăcate în port popular. Acum şi la ţară, modernismul este în floare. Păcat că noi tinerii nu ducem mai departe obiceiurile şi tradiţiile noastre şi le dăm deoparte şi dăm mai multă atenţie tradiţiile altor popoare.
      Îţi mulţumesc mult, Alex. O noapte liniştiră îţi doresc! 🙂

      Apreciază

      • Un popor, ca si o comunitate, piere incet incet atunci cand isi uita obiceiurile, datinile, miturile si legendele. cultura coca-cola nu aduce nimic bun in loc. 😦

        Apreciază

        • Ştefania

           /  12 Februarie 2014

          Nimic ce-i împrumutat nu aduce ceva bun,– aşa eşti uşor de manipulat, chiar la nivel de popor!
          Ai o zi blândă, Alex! 🙂

          Apreciază

  18. Stephanie,
    A lovely soul of yours displayed so beautifully and artistically reveals the depths of your kind heart. Love, love, love in everything on this fantastic website and the words were great icing on top except really below! I sincerely enjoyed all of it! You are in everything exposed an I could tell by the end that you are one wonderful being. Thank you so much for slipping in some beauty in this otherwise dingy cruel world it seems. I so appreciate your efforts and there was a lot of that! Thanks again, claudy

    Apreciază

    • Ştefania

       /  13 Februarie 2014

      Welcome here, Claudy.
      Thank you so much for your appreciation. I am so glad that you like what you find on my blog.
      Enjoy this beauty! Whenever you are welcome here, with love.
      Have a wonderful day, Claudy! With friendship, Ştefania! 🙂

      Apreciază

  19. Thank you Stephanie! I went back and re-read what I had written and see so many errors and do not know exactly what happened but I am grateful you could got through them all and hope you have some clue to what I was trying to say! I guess the bottom line was I can tell by your website you are a very loving and kind and beautiful woman. I appreciate beauty where ever it is and your website is beauty without doubt. Thanks again, claudy

    Apreciază

    • Ştefania

       /  13 Februarie 2014

      Thank you, Claudy. Do not worry. I get the idea.
      I’m not a native speaker of English. I apologize if some phrases are not correct. I apologize for my expression is not correct English. I’m trying to handle it as I can. I hope you do not mind.
      Thank you again for your appreciation.
      I am so glad that you like my blog!
      Have a wonderful evening, Claudy! 🙂

      Apreciază

      • I figured it must have been in the translation otherwise I made so many mistakes it is not funny. But I really appreciate you very much….Thanks, Stephanie….. claudy

        Apreciază

  20. very good 🙂

    Apreciază

    • Ştefania

       /  14 Februarie 2014

      Thank you so much. I am so glad that you like.
      Have a wonderful day, Asamurat! 🙂

      Apreciază

  • jj
  • Best Song – Finala Eurovision România 2017

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • maxima zilei

    Nu-ţi judeca aproapele, înainte de a te afla în locul lui.
  • jj
  • Doyen Gustave
  • Ce-i viaţa aceasta ? Părere? Mister? Un şir de contraste? Un petic de cer? Un vis ce sfârşeşte când e mai frumos? O trecere în goană spre locul de jos?...
  • jj
  • Madeleine Jeanne Lemaire  (1845-1928)

    Madeleine Jeanne Lemaire (1845-1928)

  • „Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine însuţi.” — Mihai Eminescu
  • „Umanitatea începe în noi odată cu dezinteresul.” — Mihai Eminescu
  • „Egalitatea nu există decât în matematică.” — Mihai Eminescu
  • „Stejarul crește numai unde-i pământul bun, buruienile cresc pretutindeni.” — Mihai Eminescu
  • „Căci moarte nu există, și ce numești tu moarte, e-o viață altfel scrisă în sfânta firii carte.” — Mihai Eminescu
  • Hans Dahl (1849-1937)

  • Ştefania

  • jj
  • Nimic din ce dă inima nu se pierde, ci este păstrat în inimile altora.
  • „Când îţi faci un nou prieten, nu-i uita pe cei vechi.”  ~ Erasmus
  • Timpul nu aşteaptă pe nimeni !
  • Trecutul nu mai este în mâinile tale, iar viitorul nu este încă al tău. Momentul de faţă este singurul timp care îţi aparţine. Foloseşte-l cu chibzuinţă .
  • " Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoşi" - Nicolae Steinhardt
  • Numai vezi să nu faci rău, în timp ce vrei să fii de folos.~ Ovidius
  • Când ai avut un eşec, felicită-te pentru încercare. Apoi, ridică-te şi mai încearcă odată!
  • Când eşti umil, ai la dispoziţie sfatul şi îndrumarea celorlalţi. Când eşti mândru, trebuie să te limitezi doar la înţelepciunea ta.
  • Uneori, într-adevăr, ajunge un sărut. Un ”Te iubesc”, chiar şi doar şoptit. Un ”Multumesc”. O apreciere sinceră. Este atât de uşor să faci fericit pe cineva. Atunci, de ce nu o facem?
  • Împarte-ţi fericirea cu alţii şi se va înmulţi.
  • Fă din odihnă şi din zâmbet rege. - Leonardo da Vinci
  • "Să nu legi niciodată prietenie cu omul pe care nu-l poţi respecta." "Să nu fii niciodată prieten cu cel pe care nu-l poţi suferi." ~Charles Darwin
  • „Cel mai periculos lucru este să supraestimezi persoanele care te subestimează.” — Michelle Rosenberg
  • Bessie Helstrom (1874-1966)

    Bessie Helstrom (1874-1966)

  • Pagini

  • jj
  • jj
  • Articole recente

  • Cele mai bune articole și pagini

  • maci
  • jj
  • have a great day
  • jj
  • jj
  • Melodia zilei

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • Best song of summer

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • Poezia zilei

    .................................................................... jj
  • jj
  • Top click-uri

  • Meta

  • Blog Stats

    • 388,145 hits
  • Clara von Sivers (1854-1924)

    Clara von Sivers (1854-1924)

  • jj
  • Flickr Photos

  • Arhive

  • Follow Ştefania's on WordPress.com
  • jj
