Întâlniri esenţiale

Nu există virtute care să nu conţină un risc involutiv, un viciu subteran, rezultat din excesul sau din anemia ei.
Virtutea privită ca pozitivare a unui principiu neutru este un stimulent esenţial al energiei morale şi devine, ca atare, practicabilă.

Capacitatea de a distinge între bine şi rău, între viciu şi virtute, dreptate şi nedreptate pare a fi la îndemâna tuturor.

Când eşti prost dispus devii, brusc, „obiectiv”. Vezi lucrurile şi oamenii în lumina lor „adevărată”, adică insuficientă: vezi penumbrele lumii, stârnit de propria ta penumbră.

Când eşti bine dispus, totul ţi se pare tolerabil. Ierţi. Iertarea e un chip al bunei dispoziţii.

Numai firile complicate şi inteligenţele mediocre văd peste tot „probleme”.

Pentru formarea unui om sunt esenţiale întâlnirile. Dacă nu eşti atent, ratezi aceste întâlniri. Deci trebuie să fii atent tot timpul, trebuie să priveşti tot timpul în jurul tău conştient că de peste tot ţi se fac oferte de destin. Şi că, dacă le ratezi, ceva din tine se pierde ireversibil. Nu revine a doua oară o şansă care ţi se oferă. Dacă ratezi cele trei-patru întâlniri esenţiale ale vieţii tale, un mare profesor, o mare iubire, un prilej, nu neapărat un om, poate să fie un prilej, dacă ratezi acel prilej, te pierzi ca o cometă pe o orbită marginală.

Dacă îţi acorzi un cât de mic răgaz, dacă arunci, de jur împrejur, o privire odihnită, curioasă şi nepătimaşă, vei găsi destule argumente să te bucuri. Lucrurile (încă) funcţionează. Şarpanta lumii (încă) ţine. Mai există încă oameni întregi, tradiţii vii, întâlniri miraculoase. Trăim într-un sos toxic, dar el conţine încă mirodenii subtile, cu efect anesteziant. Marele animal cosmic nu pare încă să ia în serios agitaţia noastră propagandistică, spaimele noastre apocaliptice. Se poate trăi. Se poate trăi bine. Se poate (încă) trăi frumos.

Noi suntem înclinaţi în mod natural – şi educaţi în mod iresponsabil – să credem că, pentru chiverniseala destinului nostru, nu ne sunt trebuincioase decât împrejurări favorabile, bunătăţi, răsfăţuri şi noroace. Nimeni nu se roagă să capete vreo încercare aspră, vreo năpastă, vreun eşec. Şi nimeni nu crede că asemenea neajunsuri pot veni prin intermediul îngerului, consacrat, îndeobşte, ca un produs de cofetărie. Îngerul ca pedagog drastic, dispus, la nevoie, să inducă dezastrul, nu intră în iconografia noastră mentală, deşi e unul din cele mai caracteristice portrete ale sale. Preferăm varianta mămoasă, infantilizantă a unei creaturi care are ca sarcină zilnică să ne scutească de necazuri. Scripturile nu promit nicăieri aşa ceva.

Gândul suprem pe care îl putem gândi e Dumnezeu. Dar e limpede că nu-l putem gândi până la capăt. Există o disproporţie uriaşă între înzestrarea noastră curentă şi anvergura acestui gând. Miraculos e până şi faptul că realizăm această disproporţie.

Am ajuns să nu mai avem simţuri, idei, imaginaţie. Ne-am urâţit, ne-am înstrăinat cu totul de simplitatea polifonica a lumii, de pasiunea vieţii depline. Nu mai avem puterea de a admira şi de a lăuda, cu o genuină evlavie, splendoarea Creaţiei, văzduhul, mările, pământul şi oamenii. Suntem turmentaţi şi sumbri. Abia daca ne mai putem suporta. Există, pentru acest derapaj primejdios, o terapie plauzibilă? Da, cu condiţia să ne dam seama de gravitatea primejdiei. Cu condiţia să impunem atenţiei noastre zilnice alte priorităţi şi alte orizonturi.

Suportăm să spunem şi, la rigoare, să ni se spună că nu suntem destul de harnici, destul de iscusiţi, destul de ştiutori, destul de îndemânatici. Ceea ce nu putem tolera e să spunem şi, mai cu seamă, să ni se spună că suntem moralmente precari, că suntem corupţi, necinstiţi, discutabili din unghi etic.

Nu poţi să fii un mecanism care livrează non-stop surâsuri. Nu poţi să întâmpini totul într-o stare orgasmică, fără întrerupere. Viaţa e mai complexă. Ideea să nu ai resentimente, să nu te enervezi… Asta e o gândire angelică. Orice ţi se întâmplă, surâde. Adică fă-te plantă! Să fim realişti! Nu merg lucrurile aşa!

Fericirea apare de obicei ca un efect colateral. E ca atunci când te uiţi pe cer şi sunt stele foarte mici, pe care nu le vezi dacă te uiţi direct la ele, dar, dacă muţi privirea un pic mai la stânga sau mai la dreapta, le percepi. Cred că aşa e şi cu fericirea. Dacă îţi iese ceva – în plan profesional sau privat – te trezeşti şi că eşti fericit. Dar dacă te duci glonţ, halucinatoriu spre fericire, ai toate şansele să o ratezi.

Cea mai mare piedică în a fi fericit este să ai asta pe creier tot timpul.

Fericirea ca obsesie e o sursă sigură de nefericire.

citate din Andrei Pleşu

Articol anterior
Articol următor

32 comentarii

  1. Wonderful my friend- Love and Blessings

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Thank you so much, dear Cynthia!
      I am so glad that you like my post!
      Love and Blessings be for you! 🙂

      Apreciază

  2. superb

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Îţi mulţumesc mult, Ginuca.
      Mă bucur mult că îţi place postarea mea!
      O duminică minunată îţi doresc! 🙂

      Apreciază

  3. îmi permit să-ţi spun un mic secret despre postări, nu se pun la o singură postare mii de poze plus text plus video deoarece devine greoi la încărcare şi lumea azi nu are răbdare să aştepte… în internet găseşti consilii despre optimizarea unei postări… blogul tău este de …elită… dar greoi la încărcare

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Îţi mulţumesc mult, Valeriu, pentru secretul pe care mi l-ai împărtăşit. Îmi pare nespus de rău că întâmpini aceste neplăceri, însă, cred că pentru încărcarea greoaie a paginii sunt mai mulţi factori responsabili. Pentru că mi s-a mai spus acest lucru, tu eşti un gentleman şi mi-ai spus-o prieteneşte şi-ţi mulţumesc încă o dată şi pentru aceasta, dar am primit mesaje jignitoare, tăioase, acide, pe care chiar nu le meritam pentru că eu n-am jignit niciodată pe nimeni şi pe care nu le-am aprobat, am încercat să găsesc o soluţie, aşa că, eu, după ce fac o postare, verific dacă şi cât de repede se deschide pagina, de pe un telefon mobil clasic Nokia, ( nu de pe alte aparate performante pentru că cu ajutorul acestora pagina se deschide în fracţiune de secundă), iar pagina se deschide în 4 secunde. Consider eu că patru secunde nu sunt o eternitate.
      Îţi mulţumesc mult de tot pentru aprecierea ta în ceea ce priveşte blogul meu!
      O duminică minunată îţi doresc, Valeriu! 🙂

      Apreciază

      • păcat că vin şi răutăţi… ai un blog care merită respect fiindcă este îngrijit cu respect… intenţia mea este departe de a provoca tristeţe, în România netul merge mai bine ca afară, să ştii… în ţările europene doar cine-i pe fibră optică are net bun… cunosc factorii amintiţi… dar uite, eu postez maxim 5 poze şi mai mult text, fără video, în wordpress am găsit acest sfat să postez „subţire”… îţi doresc mult succes în toate şi ne citim cu drag pe mai departe… (am măsurat – se deschide în 21 sec)

        Apreciază

        • Stefania

           /  14 Iulie 2013

          Din păcate, da, Valeriu, mai vin si răutăcisme, însă eu nu le aprob, pur si simplu le sterg, pentru că nu merit asta. Noi oamenii suntem atât de diferiţi, gândim diferit, acţionăm diferit. Eu am încercat să fiu un prieten blogger bun, poate nu întotdeauna am reuşit şi-mi pare rău pentru asta.
          Eu am înţeles intenţia ta bună şi-ţi mulţumesc încă o dată pentru sprijinul tău.
          Uite, Valeriu, eu nu m-aş fi gândit niciodată că în tările europene este o mică problemă cu viteza netului. Eu credeam că acolo toate merg strună. Îmi pare aşa rău pentru această neplăcere cu care te confrunţi când accesezi pagina mea…
          Îţi mulţumesc încă o dată pentru gândul tău bun. Şi eu îţi doresc din tot sufletul meu mult succes şi da, ne vom citi şi în continuare cu mult drag.
          O duminică minunată în continuare îţi doresc, Valeriu! 🙂

          Apreciază

  4. Asteptarea este o virtute a frumosului! Pierderea este a celor grabiti! 🙂

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Sunt absolut de acord cu tine, Dragoş şi subscriu spuselor tale!
      Îţi mulţumesc mult. O duminică minunată îţi doresc, Dragoş! 🙂

      Apreciază

  5. Foarte superb! (:D nu mi-o lua in nume de rau, sunt constient de ce am scris)

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Îţi mulţumesc mult pentru aprecierea ta, care mă bucură.
      Nu te îngrijora, eu nu sunt o persoană sofisticată, fandosită, complicată, dimpotrivă sunt comunicativă.
      O duminică minunată îţi doresc, Ieri Azi Maine! 🙂

      Apreciază

  6. Vino and conversation-terrific!

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Yes, I think there are interesting conversations!
      Thank you so much, dear Elena!
      Big hugs, much love, Stefania! 🙂

      Apreciază

  7. Nu am vazut atata pictura si pictori toata viata !
    Probabil ca o sa devin un erudit in domeniu .
    Culmea e ca-mi place ! Nu ma intreba de ce, sigur nu as sti ce sa raspund !
    E ceva in felul in care imbini textul cu picturile, cu muzica…

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Mă bucur mult, Radu, să aud că îţi plac combinaţiile postărilor mele.
      Mi-ar plăcea să am mai mult timp pentru blogging, însă, eu am un program foarte încărcat şi nu prea reuşesc să fac faţă la toate. Sper ca şi în viitor să fac postări cu picturi la fel de frumoase ca şi până acum. Toate picturile postate de mine până acum sunt create la cel mai înalt nivel calitativ, ulei pe pânză, prea puţine în acrilic şi cred că am o singură postare în acuarelă!
      Îţi mulţumesc mult pentru apreciere. O seară minunată îţi doresc, Radu! 🙂

      Apreciază

  8. Great paintings. Wagner seems to have a theme of drinking or smoking, or drinking AND smoking. Hope the rest of your Sunday is enjoyable for you Stefania.

    Marile picturi. Wagner pare a avea o temă de băut sau fumat, sau de băut și de fumat. Sper ca restul de duminică este placuta pentru tine Stefania.

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Thank you so much, Alastair! Yes, I think the artist Fritz Wagner was fond of vices men of that time, because he has shown them in his paintings exceptional!
      I hope you have a wonderful evening, Alastair and a new exceptional week! 🙂

      Apreciază

  9. Încântător ca întotdeauna 🙂 O săptămâna reușită, Ștefania!!

    Apreciază

    • Stefania

       /  14 Iulie 2013

      Îţi mulţumesc frumos, Mihai pentru aprecierea ta! Mă bucur că îţi place din nou postarea mea.
      O seară minunată şi-o nouă săptămână excepţională, din toate punctele de vedere, îţi doresc, Mihai! 🙂

      Apreciază

  10. DiaMar bucataria galbena

     /  14 Iulie 2013

    Buna,draga mea Stefania!
    Sa stii ca tare mi-a lipsit coltisorul tau plin de frumos si armonie!
    Ca intotdeauna,tu postezi lucrari absolut superbe!
    Te pup si te imbratisez cu drag!
    O noapte linistita ,si o saptamana buna iti doresc!

    Apreciază

    • Stefania

       /  15 Iulie 2013

      Bună, Mihaela dragă!
      Îţi mulţumesc mult pentru aprecierea ta, care mă bucură!
      Oh, şi mie mi-e dor de tine, Mihaela, timpul ăsta nu ne mai dă răgaz!
      Te pup şi te îmbrăţişez şi eu cu mult drag. O noapte liniştită îţi doresc, draga mea şi-o săptămână binecuvântată! 🙂

      Apreciază

  11. Once again, I fall in love with art… Once upon a time there was painting instead of photography,…how amazing all details in these paintings, the smoke, the glass, and the wine… there is only to breath or to smell the ambience… Thank you beautiful friend dear Stefania, you are amazing. I am listening to this unforgetable song… Have a great day, Love and hugs, nia

    Apreciază

    • Stefania

       /  15 Iulie 2013

      Thank you so much, dear Nia! Yes, the artist really paid attention to details! Fritz Wagner created works to the highest quality! Masterpieces.
      I love this song very much, sounds guitar also sounds classical musical instruments are my penchant!
      I am so glad that you like my post again!
      I hope you have a good night, dear Nia! Big hugs, much love, Stefania! 🙂

      Apreciază

  12. jalal michael sabbagh.http://gravatar.com/jmsabbagh86@gmail.com

     /  15 Iulie 2013

    Stefania, these masterpices brig joy to the people. Glass of wine good company and laughters, Fantastic collection. Regards from the heart. jalal

    Apreciază

    • Stefania

       /  16 Iulie 2013

      Thank you so much, Jalal! Yes, people are happy together and a chat is welcome and a glass of wine!
      I hope you have a wonderful evening! Sincerely Stefania! 🙂

      Apreciază

  13. Beautiful post , fine subtle atmosphere is always present in your posts you are great

    Apreciază

    • Stefania

       /  17 Iulie 2013

      Thank you so much, Stefan!
      I am so glad that you like my post again!
      I hope you have a wonderful day! Sincerely Stefania! 🙂

      Apreciază

  14. suuuuuuuperb!

    Apreciază

    • Stefania

       /  9 August 2013

      Mă bucur nespus de mult, domnule Dumitru Ichim, că vă place postarea mea.
      Un week-end binecuvântat vă doresc! 🙂

      Apreciază

  • jj
  • Best Song – Finala Eurovision România 2017

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • maxima zilei

    Nu-ţi judeca aproapele, înainte de a te afla în locul lui.
  • jj
  • Doyen Gustave
  • Ce-i viaţa aceasta ? Părere? Mister? Un şir de contraste? Un petic de cer? Un vis ce sfârşeşte când e mai frumos? O trecere în goană spre locul de jos?...
  • jj
  • Madeleine Jeanne Lemaire  (1845-1928)

    Madeleine Jeanne Lemaire (1845-1928)

  • „Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine însuţi.” — Mihai Eminescu
  • „Umanitatea începe în noi odată cu dezinteresul.” — Mihai Eminescu
  • „Egalitatea nu există decât în matematică.” — Mihai Eminescu
  • „Stejarul crește numai unde-i pământul bun, buruienile cresc pretutindeni.” — Mihai Eminescu
  • „Căci moarte nu există, și ce numești tu moarte, e-o viață altfel scrisă în sfânta firii carte.” — Mihai Eminescu
  • Hans Dahl (1849-1937)

  • Ştefania

  • jj
  • Nimic din ce dă inima nu se pierde, ci este păstrat în inimile altora.
  • „Când îţi faci un nou prieten, nu-i uita pe cei vechi.”  ~ Erasmus
  • Timpul nu aşteaptă pe nimeni !
  • Trecutul nu mai este în mâinile tale, iar viitorul nu este încă al tău. Momentul de faţă este singurul timp care îţi aparţine. Foloseşte-l cu chibzuinţă .
  • " Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoşi" - Nicolae Steinhardt
  • Numai vezi să nu faci rău, în timp ce vrei să fii de folos.~ Ovidius
  • Când ai avut un eşec, felicită-te pentru încercare. Apoi, ridică-te şi mai încearcă odată!
  • Când eşti umil, ai la dispoziţie sfatul şi îndrumarea celorlalţi. Când eşti mândru, trebuie să te limitezi doar la înţelepciunea ta.
  • Uneori, într-adevăr, ajunge un sărut. Un ”Te iubesc”, chiar şi doar şoptit. Un ”Multumesc”. O apreciere sinceră. Este atât de uşor să faci fericit pe cineva. Atunci, de ce nu o facem?
  • Împarte-ţi fericirea cu alţii şi se va înmulţi.
  • Fă din odihnă şi din zâmbet rege. - Leonardo da Vinci
  • "Să nu legi niciodată prietenie cu omul pe care nu-l poţi respecta." "Să nu fii niciodată prieten cu cel pe care nu-l poţi suferi." ~Charles Darwin
  • „Cel mai periculos lucru este să supraestimezi persoanele care te subestimează.” — Michelle Rosenberg
  • Bessie Helstrom (1874-1966)

    Bessie Helstrom (1874-1966)

  • Pagini

  • jj
  • jj
  • Articole recente

  • Cele mai bune articole și pagini

  • maci
  • jj
  • have a great day
  • jj
  • jj
  • Melodia zilei

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • Best song of summer

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • Poezia zilei

    .................................................................... jj
  • jj
  • Top click-uri

  • Meta

  • Blog Stats

    • 387,987 hits
  • Clara von Sivers (1854-1924)

    Clara von Sivers (1854-1924)

  • jj
  • Flickr Photos

  • Arhive

  • Follow Ştefania's on WordPress.com
  • jj
