Singurătatea omului

Singurătatea omului

Să-ţi faci puţini prieteni. Din tine nu ieşi.
Căci prea des falsitatea credinţa ne-o înfrânge.
Când ţi se-ntinde-o mână, ‘nainte de-a o strânge,
Gândeşte-te că poate te va lovi-ntr-o zi.

Să nu-ţi dezvălui taina din suflet celor răi.
Nădejdile, – ascunse să-ţi stea de lumea toată.
În zâmbet să te ferici de toţi semenii tăi,
Nebunilor nu spune durerea niciodată.

O, tânăr fără prieteni mai vechi de două zile,
Nu te-ngriji de Cerul cu-naltele-i feştile!
Puţinul să-ţi ajungă, şi zăvorât în tine,
Tăcut contemplă jocul umanelor destine.

Pe cei curaţi la suflet şi luminaţi la minte
Neîncetat să-i cauţi. Şi fugi de tonţi şi răi.
Dacă-ţi va da otravă un înţelept, s-o bei –
Şi-aruncă antidotul, un prost de ţi-l întinde.

Renume de-ai să capeţi, hulit vei fi de vulg.
Dar dacă te vei ţine departe de mulţime,
Uneltitor te-or crede. Cum, Doamne, să mă smulg,
Să nu mă ştie nimeni şi să nu ştiu de nime?

Mai toarnă-mi vinul roşu ca un obraz de fată.
Curatul sânge scoate-l din gâturi de ulcioare.
Căci, în afara cupe-i, Khayyām azi nu mai are
Măcar un singur prieten cu inima curată.

Cel care are pâine de astăzi până mâine
Şi-un strop de apă rece în ciobul său frumos,
De ce-ar sluji pe-un altul ce-i este mai prejos?
De ce să fie sclavul unui egal cu sine?

Când zările din suflet ni-s singura avere,
Păstrează-le în taină, ascundele-n tăcere.
Atât timp cât ţi-s limpezi şi văz, şi-auz, şi grai –
Nici ochi şi nici ureche, nici limbă să nu ai.

Nu ştie nimeni taina ascunsă Sus sau Jos.
Şi nici un ochi nu vede dincolo de cortină.
Străini suntem oriunde. Ni-i casa în ţărânâ.
Bea – şi termină-odată cu vorbe de prisos!

Târzii acum mi-s anii. lubirea pentru tine
Mi-a pus în mână cupa cu degetele-i fine.
Tu mi-ai ucis căinţa şi mintea îngereşte.
– Dar timpul, fără milă – şi roza desfrunzeşte…

Puţină apă şi puţină pâine
Şi ochii tăi în umbra parfumată.
N-a fost sultan mai fericit vreodată
Şi nici un cerşetor mai trist ca mine

Atâta duioşie la început. De ce?
Atâtea dulci alinturi şi-atâtea farmece
În ochi, în glas, în gesturi – apoi. De ce? Şi-acum
De ce sunt toate ură şi lacrimă şi fum?

Bătrân sunt, dar iubirea m-a prins iar în capcană.
Acum buzele tale îmi sunt şi vin şi cană.
Mi-ai umilit mândria şi biata raţiune,
Mi-ai sfâşiat vestmântul cusut de-nţelepciune.

Tu vezi doar aparenţe. Un văl ascunde firea.
Tu ştii de mult aceasta. Dar inima, firava,
Tot vrea să mai iubească. Căci ni s-a dat iubirea
Aşa cum unor plante le-a dat Alah otrava.

poezie de Omar Khayyam

Articol următor

13 comentarii

  1. o poezie superba! întelepciunea unei vieti de om, concentrata în versuri si oferita ca sfat blând, celor cu suflete curate.
    Melodia atasata are deasemenea versuri deosebit de frumoase şi pline de mesaj.
    Am sa recomand postarea ta, Stefania draga, unei prietene pentru care aceste versuri vor veni ca un balsam.
    Sa ai o zi minunata!

    Apreciază

    • Stefania

       /  28 Februarie 2012

      Asa este doamna Carmen, o poezie sublima, din care eu am tras si mai trag multe invataturi. Si va marturisesc ceva, eu mereu ma intorc la ea, nu doar in momentele de cumpana, ci si in cele maxima fericire. Deasemenea si la aceasta melodie, mereu ma intorc.
      Va multumesc mult doamna Carmen pentru apreciere d-voastra, care ma onoreaza. Ma bucur foarte mult ca va place postarea mea, iar daca pentru prietena d-voastra, va fi ca un balsam care sa-i ridice moralul, acest lucru ma bucura si mai mult.
      O zi minunata si insorita va doresc doamna Carmen, asa cum este acum la noi, soare… si parca miroase a primavara! 🙂

      Apreciază

  2. Buna dimineata, Stefania! Superba poezia, superba. Cred ca adevaratii prieteni sunt cei care iti citesc sufletul si lupta ca sa il protejeze. Si mai cred ca fericirea e intr-adevar absenta doritelor 🙂

    O zi frumoasa!

    Apreciază

    • Stefania

       /  28 Februarie 2012

      Buna dimineata Marin! 🙂
      Asa e Marin, poezia e sublima! Ce frumos si adevarat spui despre prietenii adevarati si despre fericire. Crezuri pline de intelepciune ai Marin si ma bucur mult ca ni le impartasesti.
      Iti multumesc mult Marin. O zi minunata si insorita iti doresc Marin! 🙂

      Apreciază

  3. Omar Khayyam..un poet al inimii mele!
    Draga mea prietena Carmen mi-a recomandat aceasta postare si ii multumesc! Asa cum multumesc ca ai adus in casa mea azi o asemenea lumina, dar si inaltatoare si binecuvantate ganduri!
    O zi frumoasa! 🙂

    Apreciază

    • Stefania

       /  28 Februarie 2012

      Omar Khayyam, e si unul dintre poetii inimii mele, care ma face sa reflectez mai mult asupra vietii si asupra deciziilor pe care le iau. Ma emotioneaza si ma onoreaza totodata, cuvintele d-voastra doamna Mirela si ma bucur mult daca aceasta postare a mea, va aduce ceva pozitiv in casa d-voastra… pentru mine este o incantare sa aud asta.
      O mare dorinta a mea este ca toata lumea sa traiasca in armonie, pace, intelegere si multumire… pentru ca-i atat de scurta viata asta si sa ne bucuram impreuna de toate frumusetile cu care suntem binecuvantati.
      Va multumesc mult pentru vizita si pentru gandul ce mi l-ati impartasit. O zi minunata si insorita va doresc doamna Mirela. 🙂

      Apreciază

  4. Singuratatea este foarte grea. In privinta prietenilor n-am de spus decat ca prietenii adevarati sunt putini, restul sunt cunostinte. 🙂

    Apreciază

    • Stefania

       /  28 Februarie 2012

      Foarte adevarat spui Cristi despre singuratate, chiar daca uneori, sunt momente cand pur si simplu iti doresti sa ramai putin singur, doar tu cu tine. Si in ceea ce priveste prietenii, sunt de acord cu tine.
      Important e ca fiecare din noi, sa facem tot ce ne sta in putinta, sa ne pastram integritatea, increderea, cinstea si onoarea, incat, cei cu care interactionam sa nu regrete ca ne-au cunoscut, sa nu-si piarda increderea in noi, cel putin asta este telul meu in viata si astea sunt si cateva din invataturile pe care eu le trag din aceasta poezie. Ciudat nu?

      Iti multumesc tare mult Cristi pentru gandul ce mi l-ai impartasit. O zi minunata iti doresc in continuare.

      Apreciază

  5. Paler spunea : „Despre adevarata singuratate nu vorbim decat in soapta. Nu putem tine conferinte publice despre ea. Dealtfel, ce mai inseamna o singuratate trambitata? Nu voi recunoaste decat in fata mea ca sunt singur. Si uneori prefer sa mi-o ascund si mie.

    Singuratatea are la prima vedere o conotatie negativa, dar la fel ca majoritatea conceptiilor, si acesta dispune de o perceptie relativa. Ati observat ca de fiecare data cand sunteti suparati sau ganditori aveti tendinta sa va singularizati experienta si sa va retrageti in voi insiva?

    Singuratatea nu e chiar rea. Exista momente in care confruntarea cu propria constiinta duce la rezolvarea problemei initiale. Desigur, ajungem in final sa povestim prin ce am trecut celor apropiati noua… dar pana in punctul acela de destainuire trebuie sa trecem de scutul pe care singuri ni-l ridicam.

    Recunoasterea nevoii de singuratate, pe de alta parte, e o problema mai delicata. Socializarea si nevoia de colectiv stau in gena noastra umana si de aceea recunoasterea a ceva care paraseste tiparele prestabilite atrage dupa sine teama de ridicol. Ne e teama sa fim exclusi din randurile majoritatii, dar in acelasi timp ne dorim sa fim unici.

    Unicitatea vine din sinceritatea pe care o avem fata de ceilalti, dar in speta, fata de noi insine. Iar in sinceritate se afla si nevoie de singuratate.”

    zi frumoasa sa ai Stefania 🙂

    Apreciază

    • Stefania

       /  29 Februarie 2012

      Iti multumesc din tot sufletul meu Rokssana draga pentru gandurile pe care mi le-ai impartasit, cu mult drag, ca intotdeauna si care ma onoreaza. Minunate invataturi lasate de Octavian Paler, demne de tinut minte.

      O seara minunata iti doresc draga Rokssana ! 🙂

      Mie imi place, ii ador scrierile lui Octavian Paler. Si uneori eu ma intorc la aceste porunci, pe care ni le-a lasat.

      Octavian Paler – Decalog

      Prima porunca: Sa astepti oricât.
      A doua porunca: Sa astepti orice.
      A treia porunca: Sa nu-ti amintesti, în schimb, orice. Nu sunt bune decât amintirile care te ajuta sa traiesti în prezent.
      A patra porunca: Sa nu numeri zilele.
      A cincea porunca: Sa nu uiti ca orice asteptare e provizorie, chiar daca dureaza toata viata.
      A sasea porunca: Repeta ca nu exista pustiu. Exista doar incapacitatea noastra de a umple golul în care traim.
      A saptea porunca: Nu pune în aceeasi oala si rugaciunea si pe Dumnezeu. Rugaciunea este uneori o forma de a spera a celui ce nu îndrazneste sa spere singur.
      A opta porunca: Daca gândul asta te ajuta, nu evita sa recunosti ca speri neavând altceva mai bun de facut sau chiar pentru a te feri de urmarile faptului ca nu faci nimic.
      A noua porunca: Binecuvânteaza ocazia de a-ti apartine în întregime. Singuratatea e o târfa care nu te învinuieste ca esti egoist.
      A zecea porunca: Aminteste-ti ca paradisul a fost, aproape sigur, într-o grota.

      Apreciază

  6. longhairedloner

     /  21 Martie 2012

    Singuratatea e ca un drog.Am ajuns sa cred ca nu exista vreun om caruia sa-i pot spune tot ce simt,am ajuns sa cred ca nu exista cineva care sa ma iubeasca , am ajuns sa am drept cei mai buni prieteni tigara si alcoolul…ieri i am spus pe mess unei fete ca o iubesc iar acum astept raspuns…presimt un refuz….pana la urma cred ca tot singur voi ramane si nu voi putea saruta decat un filtru de tigara si sticla de finlandia…

    Apreciază

    • Stefania

       /  22 Martie 2012

      Da, asa este, buna definitia, dumneavoastra. Asa cum si pentru alte droguri, fiecare persoana este liberul arbitru, la fel se intampla si cu singuratatea.

      Acuma, eu mai postez pe blog, unele ganduri si concluzii la care ajung, din experientele mele, din viata reala de zi cu zi si care nu au nimic de-a face cu bloggingul si obisnuiesc sa ma intorc peste o perioada de timp sa vada cum au evoluat lucrurile intre timp, daca s-a imbunatatit starea mea prezenta, fata de cea din trecut. Uneori rezultatul este spectaculos, alteori foarte dezamagitor. Asta ca o paranteza.

      Eu nu sunt in masura sa dau sfaturi, nici nu-mi place s-o fac, dar contextul mesajului d-voastra, ma determina sa-mi spun parerea mea personala. Nu va judec si nici nu va condamn.
      In opinia mea, cea mai mare greseala pe care o poate face un om, este ca atunci cand se afla in fata unui esec de orice natura si/sau uneori, din prea mult bine ce-i este, recurge sa-si inece tristetea sau bucuria in alcool si fumul tigarii, cei mai distrugatori „prieteni”, odata material si apoi periclitand-ui sanatatea persoanei care face abuz consumandu-le, spun asta in conditiile in care eu sunt anti alcool si anti tutun, ever forever.
      Deseori, in sinea mea imi spun: ” …de ce bei frate, pana ajungi la incontienta si te distrugi si psihic si moral? de ce nu iei mataluta un ciocan, o dalta si-o lopata si sa te duci in varf de munte si sa sapi un tunel, o sa-ti faca numai bine…” – dar asta-i doar in gandul meu.
      Dar eu vreau sa cred ca, d-voastra nu consumati cantitati industriale, poate un pahar, doua maxim de vin seara, care este medicament pentru trup. Dar si un pahar de lapte nu trebuie ignorat.

      Eu cred ca d-voastra v-ati fixat o tinta anume si aici ma refer la o persoana sau mai multe persoane, pe care d-voastra le considerati ca v-ar putea asigura confortul, exchilibru si implinirea, ignorand sau chiar excluzand restul persoanelor din jurul d-voastra. Ei bine, nu intotdeauna chimia persoanei care te atrage, este compatibila cu chimia ta si atunci cel mai potrivit ar fi sa acceptati persoanele, asa cum sunt ele, dar care vor sa va fie alaturi, familia, colegii, vecinii… pentru ca nimeni nu traieste in pustiu, sa nu fie inconjurat de tipenie de om, acceptand plusul si minusul fiecaruia si in limita decentei facand chiar un compromis fiind flexibil la ideile celor din jur eliminand din atinudine, morocaneala, nemultumirea, inversunare fata de ei si ideile lor si nu veti mai avea aceasta parere despre singuratate.

      Frumos gestul d-voastra sa va marturisiti iubirea fetei care va atrage si pe care o iubiti, asta este de-a dreptul divin in conditiile in care v-ati vazut, v-ati simtit si va cunoasteti foarte bine, nu doar dintr-o poza care s-ar putea sa fie un fals si eu cred ca daca ati face-o, face to face, iar sentimentul ar fi reciproc nu ati fi tratat cu un refuz si daca prin absurd s-ar intampla, atunci inseamna ca nu ea este persoana potrivita si nu va este harazita de Dumnezeu.
      Nu stiu, o iubire impartasita pe mess, imi pare putin ciudat, cand intre timp mai ai inca nsprezece ferestre deschise spre alti useri…

      Eu va doresc mult mult succes pe toate planurile si profesionale si sentimentale si credeti-ma pe cuvant, nimeni nu este singur, niciodata, insa trebuie sa avem incredere in persoanele care ne inconjoara, si sa nu ne pierdem credinta si integritatea.

      Va multumesc pentru gandul ce mi l-ati impartasit. Imi pare rau ca treceti printr-o perioada de disconfort dar sunt convinsa ca pana la urma totul o sa fie bine.
      O zi minunata va doresc! 🙂

      Apreciază

  1. NE RECOMANDĂ V « Hidalgo
  • jj
  • Best Song – Finala Eurovision România 2017

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • maxima zilei

    Nu-ţi judeca aproapele, înainte de a te afla în locul lui.
  • jj
  • Doyen Gustave
  • Ce-i viaţa aceasta ? Părere? Mister? Un şir de contraste? Un petic de cer? Un vis ce sfârşeşte când e mai frumos? O trecere în goană spre locul de jos?...
  • jj
  • Madeleine Jeanne Lemaire  (1845-1928)

    Madeleine Jeanne Lemaire (1845-1928)

  • „Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine însuţi.” — Mihai Eminescu
  • „Umanitatea începe în noi odată cu dezinteresul.” — Mihai Eminescu
  • „Egalitatea nu există decât în matematică.” — Mihai Eminescu
  • „Stejarul crește numai unde-i pământul bun, buruienile cresc pretutindeni.” — Mihai Eminescu
  • „Căci moarte nu există, și ce numești tu moarte, e-o viață altfel scrisă în sfânta firii carte.” — Mihai Eminescu
  • Hans Dahl (1849-1937)

  • Ştefania

  • jj
  • Nimic din ce dă inima nu se pierde, ci este păstrat în inimile altora.
  • „Când îţi faci un nou prieten, nu-i uita pe cei vechi.”  ~ Erasmus
  • Timpul nu aşteaptă pe nimeni !
  • Trecutul nu mai este în mâinile tale, iar viitorul nu este încă al tău. Momentul de faţă este singurul timp care îţi aparţine. Foloseşte-l cu chibzuinţă .
  • " Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoşi" - Nicolae Steinhardt
  • Numai vezi să nu faci rău, în timp ce vrei să fii de folos.~ Ovidius
  • Când ai avut un eşec, felicită-te pentru încercare. Apoi, ridică-te şi mai încearcă odată!
  • Când eşti umil, ai la dispoziţie sfatul şi îndrumarea celorlalţi. Când eşti mândru, trebuie să te limitezi doar la înţelepciunea ta.
  • Uneori, într-adevăr, ajunge un sărut. Un ”Te iubesc”, chiar şi doar şoptit. Un ”Multumesc”. O apreciere sinceră. Este atât de uşor să faci fericit pe cineva. Atunci, de ce nu o facem?
  • Împarte-ţi fericirea cu alţii şi se va înmulţi.
  • Fă din odihnă şi din zâmbet rege. - Leonardo da Vinci
  • "Să nu legi niciodată prietenie cu omul pe care nu-l poţi respecta." "Să nu fii niciodată prieten cu cel pe care nu-l poţi suferi." ~Charles Darwin
  • „Cel mai periculos lucru este să supraestimezi persoanele care te subestimează.” — Michelle Rosenberg
  • Bessie Helstrom (1874-1966)

    Bessie Helstrom (1874-1966)

  • Pagini

  • jj
  • jj
  • Articole recente

  • Cele mai bune articole și pagini

  • maci
  • jj
  • have a great day
  • jj
  • jj
  • Melodia zilei

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • BEST ROMANIAN SONG

    .................................................................... jj
  • Best song of summer

    .................................................................... jj .................................................................... jj
  • Poezia zilei

    .................................................................... jj
  • jj
  • Top click-uri

  • Meta

  • Blog Stats

    • 387,973 hits
  • Clara von Sivers (1854-1924)

    Clara von Sivers (1854-1924)

  • jj
  • Flickr Photos

  • Arhive

  • Follow Ştefania's on WordPress.com
  • jj
